onsdag 11 november 2015

Homework week 46




 Prov 1       i Engelsk grammatik           Onsdagen den 18 november för 5B


Här kommer ett extra övningstillfälle.

Meningarna bygger på de fem grammatiska regler du övat hemma och i skolan.
Du behöver BARA  FÖRSTÅ reglerna; inte kunna meningarna utantill!!

·      Ta fram din Hembok!
·      Försök först översätta alla meningarna till engelska!
·      Tänk efter vilken regel som används!!


1.     De är lyckliga idag.
2.     Lucky är vår hund.
3.     Susan och Paul är syskon.
4.     Jag är rädd.
5.     Jag har ett äpple i min ficka.
6.     En ung pojke med en gul keps.
7.     Flickan har en blå cykel.
8.     Titta, en elefant!
9.     Hur många cyklar är där?
10.  Jag kan se åtta cyklar.
11.  Är de tvillingar?
12.  Nej, de är bara skolbarn.
13.  Pia har en liten hund.
14.  Joel och Mina har samma morfar.
15.  Jag har ett par svarta skor.
16.  Min kusin har en häst.
17.  Katten sover på soffan.
18.  Du luktar gott!
19.  Flickorna sjunger en sång.
20.  Fru Svensson har en splitterny röd bil.



·      Nu får du kika i facit!!

1.    They are happy today!
2.    Lucky is our dog.
3.    Susan and Paul are sisters and brothers.
4.    I am afraid.
5.    I have an apple in my pocket.
6.    A young boy with a yellow cap.
7.    The girl has a blue bike.
8.    Look, an elephant!
9.    How many bikes are there?
10.I can see eight bikes.
11.Are they twins?
12.No, they are  just school children.
13.Pia has a small dog.
14.Joel and Mina have the same grndfather.
15.I have a pair of black shoes.
16.My cousin has a horse.
17.The cat  sleeps on the sofa.
18.You smell good!
19.The girls sing a song.
20.Mrs Svensson has a brand new red car.
                                                                                                                                       Very good!!